Hemmaträning- Ni kan mer än så!

Dela på facebook
Dela på twitter

Tänkte skriva ett inlägg som har noll med covid-19 att göra. Lättare sagt än gjort och jag inser att jag inte ska kämpa emot utan skriva precis det som dyker upp i mitt huvud, så som jag alltid gör till alla mina inlägg. Det som snurrar runt i hjärnkontoret är det som kommer ner i text, rakt upp och ner. 
Okey, viruset har påverkat mig och många runt omkring mig på ett eller annat sätt.


Min jobbsituation är helt upp och ner och jag är himla ledsen över att även behöva pausa gravid-& mammaträningarna. Speciellt eftersom det var så många nu här under vårkanten som hörde av sig och ville ha hjälp och många som ville fortsätta träna i mina grupper. Det som dock värmer i hjärtat är att jag då vet att det jag gör är uppskattat och att hela min tanke med att starta företaget har varit lyckad <3 


Något som det verkligen har svämmat över med i mitt flöde i olika kanaler nu under dessa corona-veckorna är alla hemmaträningstips. Kul att se hur kreativa alla blir 🙂 
Det jag tänker är dock att all den där aktiveringen hade vi behövt mer av i vår vardag, när vi jobbar som vanligt, för hälsan. Nu vill jag inte låta negativ men mycket av den hemmaträningen som läggs ut ser jag som just aktivering som är bra för hälsan, inte som träning, kanske mer som aktivitet på arbetsplatser för att må bra och få ny energi. Det skulle kanske kunna vara uppvärmning för ett annat pass eller rörelser i kombination med någon annan träning men väldigt sällan har jag sett något sådant pass som JAG skulle räkna som träning. Där vill jag verkligen understryka JAGET, alltså MIN bild av vad träning är, här är det helt okey att tycka annorlunda. Jag förstår att vi alla har olika nivåer och syn här. 


Hur motiverar jag det jag säger då.. Jo många av passen har väldigt låg belastning helt enkelt och jag vet att de flesta skulle behöva så mycket mer än det där, låt er inte luras. Men gör du tillräckligt många repetitioner på de där passen så kommer du säkert bli trött av övningarna och övningar går oftast att göra till det tyngre med lite fantasi. Men är du dock van vid att faktiskt träna med vikter som belastning på ett gym kommer hemmaträning med kroppsvikt (där det oftast rekommenderas 15 repetitioner eller 30 sekunders arbete) inte stimulera tillräckligt, i alla fall inte de uppläggen jag har sett som ligger ute.


Om vi tänker såhär, att vi vill bli starkare, alltså kunna flytta/lyfta en tyngre vikt, då måste vi jobba med just tunga vikter. Att öva på att lyfta en lättare vikt fler repetitioner gör att du blir bra på just det, att lyfta en lättare vikt fler gånger, uthållighetsstyrkan blir bättre, men din maxstyrka blir det inte. Om ditt mål är att bli starkare är det tyngre vikter du behöver öva på att lyfta. Och ärligt, många av oss (inklusive jag själv ibland) är dåliga på att verkligen träna tungt och ta i även när vi väl är på gymmet och har tillgång till tunga vikter. För det krävs att man är sjukt fokuserad, disciplinerad och motiverad att verkligen orka göra den ansträngningen som gör att vi utvecklas. Många tränar sig trötta men trött kan man bli utan att lyfta tungt. Har man för kort vila blir man trött, lyfter man en lätt vikt snabbt många gånger blir man trött osv…Men det är inte det som gör oss starkare, vi behöver mer belastning. 


Sen kanske inte alla tränar för att bli starkare såklart, fast många gånger vet jag att folk tappar motivationen när de stannar i utvecklingen i sin träning just för att de inte blir starkare och då kan man ta sig en funderare på om man verkligen tränar på rätt saker och om man kanske behöver justera sin träning lite. Jag själv ska iväg till gymmet när jag skrivit klart detta inlägget, jag ska idag ligga på 3 tunga repetitioner på många av mina övningar. Vikten ligger på ca 85-90% av mitt max. Så därför vet jag att jag behöver en stor kaffe och bra fokus innan passet, för annars är det kört 🙂 


Jösses nu blev det sådär långt igen och jag skulle kunna skriva tusen rader till och förklara, vrida och vända på det här med träning och belastning. Det jag egentligen skulle säga var i alla fall att absolut är hemmaträningen toppen nu i dessa tider så att vi aktiverar oss om vi sitter hemma men jag vill nog mer tipsa om att om du inte kan/vill ta dig till din vanliga träning på gymmet eller i din förening eller vad det nu kan vara så hade jag försökt testa något som jag inte hade testat tidigare. Det kommer förmodligen ge dig mer än att du försöker göra någon variant av lättare hemmaträning med en belastning som är lägre än den du brukar ha i din ordinarie träning. När vi testar nya grejer utvecklas vi massor och vi behöver oftast inte så hög belastning/utmaning i början för att få resultat. Så är du till exempel inte van vid att cykelträna, löpa eller spela golf eller något annat så lovar jag dig att lätt/enkel träning räcker för att du ska bli utmanad och förbättra dig. Skönt också att det går att göra aktiviteter ute nu när vi har vår i luften. Orientering är det många som kör nu, ”Hitta ut” är ju en toppengrej om man vill träna ute. Googla det så får ni se, det får bli dagens tips!


Visst går det att få till bra hemmaträning också och allt är ju i relation till vad man är van vid, vad ens mål och syfte är med träningen men som sagt, jag har verkligen tröttnat på alla träna-hemmatips nu för jag anser att ni är så många där ute som skulle klara så himla mycket tyngre träning än det där, låt er inte luras att det där är er nivå!


Hoppas ni förstod lite vad jag menade och ta hand om er där ute så hörs vi snart igen! 


Styrka, svett och kärlek! //Linda 

Relaterade artiklar