Cykelpass med Karlskrona cykelklubb och att följa träningsplaneringen

Dela på facebook
Dela på twitter

Ny vecka och nya tag. Jag börjar dock veckan med återhämtning från förra veckan. Mycket jobb, sena kvällar måndag-söndag och jag fick verkligen slita för att få in mina träningspass. Fyra styrkepass, tre löpningar, ett cykelpass och två simpass (som blev 1 simpass). Jag fick alltså plocka bort ett pass och valde då simningen, jag är fortfarande så dålig på simningen så jag kände att jag tappar minst kvalité i veckans träning om det är ett simpass som får ryka. 

 

Igår kväll kände jag dock att den nya veckan får börja med sovmorgon och lite ledigt från både jobb och träning. Det står egentligen både ett styrkepass idag och ett löppass men jag flyttar löpningen till en annan dag denna veckan helt enkelt. Såhär förhåller jag mig till en träningsplanering. Jag kikar på vad jag har för övrig belastning i livet, vad jag vill hinna med att göra som att träffa vänner osv, ser till att det finns tid för återhämtning, känner in hur kroppen känns och försöker pussla ihop allt detta med träningspassen. Att följa något slaviskt dag för dag funkar för vissa men eftersom jag inte ska vinna något lopp eller tränar/tävlar på någon elitnivå precis så känner jag att detta är det som funkar bäst för mig. Då kan jag hålla motivationen uppe och känner hela tiden att jag ’’äger’’ min träning, inte att jag är en slav under ett schema.

 

Jag siktar varje vecka på att få in alla träningspass och vilodagar som står i planen men ibland får man göra justeringar. Om jag dock missar något pass så flyttar jag det och försöker få in det vid ett annat tillfälle, så det uteblivna simpasset förra veckan kommer jag plocka in vid något annat tillfälle när det får plats. Jag räknade på hur många pass i träningsplaneringen under 7 månader inför klassikern som jag INTE genomförde, det blev 3 pass. Det får jag ändå vara väldigt nöjd med. Jag missade även min vilodag förra veckan, så det är därför jag justerar min träning idag och väljer att vila denna morgonen/förmiddagen. Men i eftermiddag blir det styrka beståendes av överstöt, axelpressar och knöböj.

 

Det jobbigaste passet för mig varje vecka är cyklingen. Som jag sagt tusen gånger innan så tycker jag faktiskt inte att det är roligt. Detta är inräknat i träningsplaneringen så när våren väl kommer så är tanken att jag ska vara med på lite olika cykellopp istället för att bara ligga och träna cykelpass. Just för att jag ska tycka det är lite roligare med cyklingen. Vi får se om det knepet hjälper 😊

 

Nu är det dock cykling inomhus som gäller och i går testade jag 90min cykel inomhus med Karlskrona cykelklubb. Efter 30min ville jag gråta och gå hem. Det var blytungt i benen och lika blytungt mentalt. MEN det var nog den bästa cykelträningen jag gjort. Denna cykelträningen liknar mer landsvägscykling utomhus än vanliga spinninpass gör. Det är långa intervaller och genomtänkt upplägg för att stimulera cykelbenen. Trots att jag ville ringa 112 efter passet så kommer jag gå tillbaka och köra passet igen.

 

Och här kommer ett tips från mig. Vill ni bli bra på någon träning, gå till en FÖRENING, där finns massor av erfarenheter och kompetenser. Det är personer som brinner för sin idrott, ofta finns många som tävlar och de personerna delar gärna med sig utav sina erfarenheter och sin kunskap. Så vill ni bli grymma på att löpa, gå till en löparförening, vill ni cykla är det cykelklubben som gäller, vill ni bli bra på styrketräning kolla om det finns föreningar som kör styrkelyft eller tyngdlyftning osv för att få hjälp. Om man sen vill satsa lite mer så blir ju nästa steg att ta hjälp av någon som träningsplanerar och coachar men för de allra flesta så räcker kompetensen och hjälpen ute i föreningslivet. Kul att träffa andra med samma intresse också! 

 

Vill ni träna gravidträning eller mammaträning får ni dock vända er till mig, för det finns inte där ute i föreningslivet. Jag tyckte den kompetensen fattades i hela ’’träningsvärlden’’ i Karlskrona och är så himla nöjd att jag har startat upp detta. Tanken är ju att stötta tjejer/kvinnor med träningen så att man kan återgå till sin ’’vanliga’’ träning/idrott på ett så bra sätt som möjligt. Men även att hjälpa till att lyfta träningen till en ny nivå och lära sig lite mer om träning än vad man lär sig när man går på ett vanligt gruppträningspass. Sen vill jag att fler ska förstå vikten av att träna upp sig INFÖR en förlossning och hjälpa till med den träningen. Man ska inte vara rädd för att träna under denna perioden, det kan vara den viktigaste träningen av all träning under ditt liv.  

 

Ha en härlig vecka!

Styrka, svett och kärlek!

//Linda

Relaterade artiklar