Träning som ger energi är individuellt

Dela på facebook
Dela på twitter

Nu är jag tillbaka från en vecka i Thailand och har precis gjort min första vecka på mitt nya jobb. Två veckor som har innehållit massa nya intryck och reflektioner. I Thailand tog jag dagarna som dom kom. Jag hade vilovecka och fokuserade på mycket sömn, bra mat och tränade på känsla och lust. Det blev totalt 35km löp, några styrkepass och lite simteknikpass. Nu kanske denna vecka låter som en träningsvecka men för mig är en vilovecka inte en vecka där jag lägger mig raklång och inte lyfter ett finger. Man ska göra saker man mår bra av, som ger energi och som gör en glad. Träningen har blivit en sån grej i mitt liv. Däremot behöver jag viloveckor ibland där jag bara tränar sånt jag har lust med och där jag drar ner kraven lite. Låter kroppen och knoppen gå på känsla och inte pressa något.

 

Jag var verkligen helt utvilad och på topp när jag kom hem. Det var tur för nu har jag ju då även börjat ett nytt jobb med allt vad det innebär. Nya jobbtider som gör att rutinerna i livet behöver justeras och det är ju en utmaning med 8-9 träningspass i veckan. Jag försöker att se möjligheterna och hitta tid där jag får in mina pass istället för att tänka på hur knepigt det är även att det innebär att träna på tider som jag inte riktigt är van vid. Igår (fredag) var jag på gymmet kl 21 men fick till ett bra pass för jag hade tagit en liten powernap precis innan 🙂 Man får hitta sina knep!

 

Det jag dock har märkt den här veckan är att jag har varit tröttare än vanligt, inte i kroppen men i knoppen. Antar att hjärnan går på högvarv nu om dagarna och försöker lagra alla nya grejer på jobbet. Därför har jag varit extra noga med att komma i säng om kvällarna. En kväll gick jag och la mig redan kl 20.20.

 

Jag har även tänkt till lite när jag har tränat. Dagar då jag har känt att jag har haft extra mycket i huvudet har jag valt löpning framför styrketräning. Styrketräningen kräver mer tankeverksamhet och uppmärksamhet av mig känner jag och tar mer energi än det ger. För vissa är säkert gymmet perfekt såna dagar! I löpningen, på flack asfalt, behöver jag bara sätta en fot framför den andra och även om det har blåst full storm ute så har det varit skönt att få andas friskluft och jag blir lixom ”återhämtad” i hjärnan efter passen. Jag har lärt mig vad som funkar för mig. Jag vet att jag har svårt för explosiva eller komplexa lyft på gymmet både med motivationen men även koncentrationen när jag är trött, stressad eller tankspridd. Springa i skogen med mycket rötter och stenar eller köra hopp över häckar/plintar funkar inte heller superbra såna dagar.

 

Jag tycker man ska ta sig en funderare och analysera sin träning lite och när det passar att träna vad. Alla är ju olika och man behöver hitta sina egna mönster och vad som ger energi. För träningen ska inte vara något som stressar och det är ju ingen mening med att slänga in ett pass om man inte kan genomföra det bra. Då är det bättre att träna något annat som man tror kommer funka bättre. Jag skriver träningsdagbok. Jag har inte en fysisk bok men jag loggar alla mina pass med min pulsklocka och lägger in kommentarer hur passet gick osv. Jag har några tydliga exempel på pass där jag har klivit snett i skogen eller fått avbryta pass för det inte har funkat och dom kan jag faktiskt koppla till stress eller dåligt med sömn. Dom misstagen har jag försökt lära mig utav och lägger därför om träningen lite ibland, inte alltid, men ibland. Man får ju inte känna efter för mycket heller och ALLTID kasta om träningen men ibland behövs justeringar för att det ska bli bra träning med kvalité.

 

Idag blir det löpning och jag ska våga mig till simhallen igen. Det tar fortfarande emot med simningen, att dra till bassängen som nybörjare och öva men varje pass är ju ett nödvändigt steg som tar mig närmre målet. Imorgon är det samma sak, löpning och simning och sen avslutar jag helgen med mammaträning i gymmet med ett gäng härliga nya mammor som har kommit igång, superkul. Älskar att hjälpa andra med träningen och jag är en mycket bättre coach till andra än vad jag är coach åt mig själv 😊

 

Ha en härlig helg i stormen!

Styrka, svett och kärlek

//Linda

Relaterade artiklar